Popis kategorie
Tankování letadel, stejně jako odčerpávání paliva (vyprazdňování nádrží), mají kritický význam z hlediska bezpečnosti a nákladů spojených s odstávkou letadla. Tankování moderních civilních a vojenských letadel probíhá nejčastěji tlakovou metodou, kdy je hadice s odpovídajícím spojkou těsně připojena k přípojce nádrže (malá letadla mohou být tankována beztlakově plnicí pistolí přes plnicí hrdlo nádrže). Pro tankování se používají autocisterny - distributory, vybavené čerpadly, filtry, měřicími systémy a hadicemi. Velká letiště jsou vybavena podzemními palivovými potrubími, která přivádějí palivo k hydrantu v šachtě v povrchu letiště. Tankování probíhá pomocí agregátu - distributoru připojeného jednou hadicí k podzemnímu hydrantu a druhou k nádrži letadla. Často jsou hadice navinuty na speciální bubny. Používají se také zdvihací plošiny. Hadice pro tlakové tankování používané na letištích musí bezpodmínečně splňovat požadavky uvedené v normách, které jsou vyšší než pro standardní průmyslové hadice na palivo. Vyznačují se mimo jiné vysokým pracovním tlakem 20 bar, vysokou odolností proti leteckému palivu, nezpůsobují znečištění paliva, mají odpovídající odolnost proti oděru, stárnutí, zalomení nebo delaminaci - separaci vrstev hadice. Základním požadavkem jsou také elektrické vlastnosti - bezpečné rozptylování elektrických nábojů, dosaženo antistatickou, vodivou gumovou vnější vrstvou nebo vestavěnými měděnými vodiči. Koncovky pro hadice k tankování jsou montovány nejčastěji hliníkovými skořepinovými objímkami a všechny hotové vedení podléhají tlakovému testování a měření elektrického odporu.