Založte si B2B účet a získejte:
  1. 1. Individuální ceny a nabídky*
  2. 2. Odložená doba splatnosti*
  3. 3. Kompletní produktová nabídka*
  4. 4. Podrobná dostupnost produktů*
  5. 5. Přístup ke všem funkcím obchodu*
*možnosti pro držitele firemního účtu
Založte účet nyní
prvky přípravy vzduchu v pneumatických systémech

Jak správně připravit vzduch pro práci v pneumatických systémech?

Správně připravený vzduch je zárukou správné funkce pneumatického systému

Stlačený vzduch je jedním z nejčastěji využívaných zdrojů energie v průmyslu. Může být používán v explozivních zónách EX nebo ve vlhkém prostředí, a jakékoliv netěsnosti v pneumatických instalacích nepředstavují hrozbu pro obsluhu ani životní prostředí. Pneumatická zařízení jsou nejen efektivní, ale i relativně bezpečná. Stlačený vzduch by v průmyslové pneumatice neměl být používán přímo – než dosáhne ovládacích prvků, musí být očištěn (filtrován), tlak musí být snížen na odpovídající úroveň a – pokud je třeba – musí být obohacen o mazací prostředek.

Absence sady pro přípravu vzduchu nebo její nesprávný výběr může způsobovat poruchy v práci pneumatických zařízení a nakonec vést k jejich selhání. Mezi důsledky použití špatně připraveného vzduchu patří mimo jiné:

  • snížení rychlosti pohybu válců,
  • zvýšení spotřeby energie (znečištěné filtrační vložky způsobují zvýšení odporu průtoku vzduchu),
  • urychlení koroze poškozující pneumatická zařízení,
  • nesprávné údaje měřicích přístrojů (zejména nebezpečné v aplikacích vyžadujících vysokou přesnost, např. elektronický průmysl, automotive, medicína),
  • znečištění objektu čištěného stlačeným vzduchem.

Uvedené faktory vedou ke snížení výkonu a přesnosti práce, zvýšení provozních nákladů instalace i delším odstávkám, což může pro průmyslový podnik znamenat značné finanční ztráty. Proto je vhodné disponovat znalostmi o správné přípravě vzduchu a nástroji, které umožní bezproblémové provedení tohoto procesu.

Máte otázky nebo potřebujete pomoc s výběrem vhodného produktu?

Kontaktujte našeho specialistu:

 Zavolejte: +420 774 761 210   Napište nám: obchod@tubes-international.com

Pomůžeme vám vybrat produkt, který bude dokonale odpovídat vaší aplikaci.

Odkud pocházejí nečistoty ve stlačeném vzduchu a co znamená čištěný vzduch?

Nečistoty ve stlačeném vzduchu jsou nečistoty přirozeně přítomné v atmosférickém vzduchu (tedy plyny, páry, částice chemických sloučenin a prachy různých tvarů, struktur a velikostí, jejichž složení a koncentrace závisí na lokalitě a ročním období), obohacené o nečistoty přinesené během komprese.

Čištěný vzduch je vzduch zbavený pevných nečistot, vody a oleje ve formě kapek. Vodní pára je povolená, pokud je rosný bod o 5 ÷ 10 °C nižší než nejnižší teplota v instalaci a relativní vlhkost při nejnižší pracovní teplotě nepřesahuje 80 %.

Jaká zařízení slouží k přípravě stlačeného vzduchu?

Příprava stlačeného vzduchu v pneumatice se provádí ve speciálních zařízeních – prvcích přípravy vzduchu FRL. Zkratka FRL označuje sadu přípravy stlačeného vzduchu skládající se z:

  • filtru (F – ang. „filter”),
  • regulátoru (R – ang. „regulator”),
  • maznice (L – ang. „lubricator”).

Jednotky přípravy vzduchu jsou montovány přímo u kompresoru (sušička, filtr, olejový separátor) a dále před řídicími a výkonnými systémy strojů a zařízení.

Filtr má za úkol odstraňovat z instalace pevné nečistoty a kondenzát (směs vody a oleje). Regulátor odpovídá za snížení a udržení tlaku na požadované úrovni. Maznice se používá, pokud to aplikace vyžaduje, k zavedení mazacího prostředku. Navíc jsou před prvky FRL, hlavně z důvodů údržby, montovány uzavírací ventily a – aby se zabránilo náhlému naplnění instalace stlačeným vzduchem – ventil pomalého startu.

frl pneumatika

FRL příprava vzduchu

Zde naleznete všechny prvky nezbytné k přípravě vzduchu jako pracovního média v pneumatice

Podívejte se na produkty v obchodě

Pneumatické filtry jsou v závislosti na použití vybaveny filtračními vložkami různých stupňů zrnitosti. Stupeň filtrace vyjádřený v mikrometrech (µm) určuje velikost částice, nad kterou jsou nečistoty filtrem zadržovány. Nejčastější filtrace jsou: hrubá (také zvaná předběžná: 5 µm nebo 20 µm) a přesná (0,01 µm). Je třeba mít na paměti, že filtr neslouží k odstraňování vodní páry ze vzduchu. K tomu se používají chladicí nebo adsorpční sušičky, které fungují na principu průtoku vzduchu přes nádobu s adsorbentem, na kterém se kondenzuje vlhkost.

Jak vybrat prvky přípravy vzduchu?

Správný výběr prvků pro sadu přípravy vzduchu prodlužuje jejich životnost, optimalizuje provoz a tím zabraňuje vzniku zbytečných nákladů. Při výběru jednotky přípravy vzduchu je potřeba především zohlednit nominální průtok (velikost přípojek) a pracovní teplotu. Jsou to parametry společné pro všechny komponenty. Dále je třeba zohlednit parametry jednotlivých prvků. U filtru nebo filtr-regulátoru je to stupeň filtrace a typ odvodu kondenzátu. U regulátoru (redukčního ventilu) je to rozsah výstupního tlaku. Hlavními parametry maznice jsou velikost nádobky a způsob doplňování oleje, a u uzavíracího ventilu a ventilu pomalého startu je nutné zohlednit typ řídicího signálu (elektrický, pneumatický).

Jaká doporučení je třeba dodržovat ohledně stanic přípravy vzduchu?

Pro co nejlepší fungování prvků FRL je třeba dodržovat několik zásad týkajících se výběru a provozu.

Filtrační vložka by měla být vyměňována v průměru každých šest měsíců nebo podle stupně znečištění vzduchu. Před přesné filtry (depurátory) je třeba předřadit  filtry  s vložkou 5 µm, která odstraní největší nečistoty a nezpůsobí rychlé ucpávání přesného filtru.

Redukční ventil je vhodné vybírat co nejblíže požadovanému pracovnímu tlaku – ventil pak přesněji udržuje nastavenou hodnotu a má menší hysterzi. Je třeba dbát na čistotu přiváděného vzduchu do ventilu (případné nečistoty mohou způsobit jeho „nedovírání“ a jev tzv. „nepřetržitého úniku vzduchu“).

Stanice přípravy vzduchu

Obecně většina pneumatických prvků s výjimkou nářadí (klíče, vrtačky, brusky apod.) může pracovat bez použití maziva. V případě použití maznice je třeba myslet na pravidelné doplňování nádobky olejem, protože olejová mlha vymývá tovární mazivo. Maznice jsou doporučovány při práci prvků na vlhkém vzduchu, s vysokými rychlostmi (válce > 1 m/s) a frekvencemi zapínání > 3 Hz (ventily). Vzhledem ke způsobu vzniku olejové mlhy by délka instalace mezi  maznicí a mazacími prvky neměla být větší než 5-6 metrů.

Nabídka Tubes International v oblasti průmyslové pneumatiky

Pokud si nejste jisti, jaké prvky jednotky přípravy vzduchu vybrat, jak je správně montovat a provozovat, můžete se obrátit na specialistu, jako je Tubes International. Společnost nabízí široký sortiment v oblasti průmyslové pneumatiky. V nabídce má pneumatické hadice, spojky, ventily, válce, úchyty, potrubní systémy pro rozvody vzduchu a právě jednotky FRL. V Tubes International získáte jak hotové sady přípravy vzduchu, tak jednotlivé prvky sérií BIT®, SKILLAIR®, SYNTESI®, NEWDEAL® a AIRTAC®.

Kvalifikovaný tým Tubes International vám rád pomůže s výběrem správných řešení a zodpoví veškeré dotazy. Kompletní nabídku společnosti v oblasti průmyslové pneumatiky naleznete zde: Průmyslová pneumatika

 

Podívejte se také

Pneumatické hadice

Pneumatické hadice

Pneumatické hadice z plastů jsou přesným a odolným řešením pro řídicí systémy, pneumatické nářadí a průmyslové roboty, dostupné v různých barevných variantách a splňující přísné normy jako DIN 73378 a DIN 74324.

Podívejte se více
trubkové pneumatické systémy

Systém SPEEDFIT

SPEEDFIT je všestranný systém trubkových spojů založený na rychlospojkách, umožňující efektivní stavbu instalací stlačeného vzduchu z kovových a plastových trubek, s provozním tlakem až 10 bar.

Podívejte se více